lørdag 13. mars 2010

Moments in Budapest (part two)

Mitt første møte med Budapest og Ungarn varte 5 dager. Budapest er kontrastens by, men vil selv etter mitt korte besøk, være en by jeg likte meg fenomenalt i. Vi oppsøkte begge kategorier av områder - de rike stedene, og de områdene, hvor folket hadde lite å rutte med. Dette var bevist. Trivdes i begge områdene, men vi ville se hvordan byen og folket virkelig var.  De første dagene opplevde vi menneskene som overraskende nedstemt ( i de fattige strøkene).  Vi ble advart mot lommetyver og svindel. Men dette var kanskje vel overdrevet. Mange eiendommer hadde høye gjerder med piggtråd øverst, og mange hadde vakthund. I denne lille serien har jeg fokusert ørlite på det nedstemte.. 

















tirsdag 2. mars 2010

Full gass


Wikipedia: En spark kan bare kjøres på harde, glatte underlag som is eller på hardpakket snø. Spark brukes på islagte sjøer, både på reise og under isfiske. Til bruk langs vei er det flere forutsetninger som må være til stede: Det ideelle sparkføret er middels glatt, der meienes glid er godt balansert opp mot friksjonen mellom skoen og underlaget som er nødvendig for framdriften. Man kan da lett nå opp i hastigheter på rundt 15-20 km/t, eller enda mer i nedoverbakker.
Sparken er i vanlig bruk i Norge, Sverige og Finland. Sparkbruk forutsetter en visst trafikknivå, slik at løssnø blir hardpakket og danner det ideelle føret. Stor trafikk sliter unna snøen og vanskeliggjør sparkbruk. Strøing med grus, eller salting er på samme måte et hinder for sparkbruk. På den måten har sparken stort sett overlevd i utkantstrøk.


mandag 1. mars 2010

Den gamle sjømannen

Et trivelig møte med den nesten 100 år gamle sjømannen - som også hadde oppskriften på hvordan holde seg ung i kropp og sinn......